Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
metrothessalonikis

Τσίπρας: Ο Μητσοτάκης να αντιληφθεί έστω την ύστατη στιγμή την ιστορική του ευθύνη απέναντι στη Θεσσαλονίκη

από newsroom
δημοσιεύτηκε30 June, 2021
ΧΩΡΙΣσχόλια
Η Ν.Ε ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Α' Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί αυτήν την ώρα κεντρική ,πολιτική εκδήλωση, στο αμφιθέατρο του "Κήπου των Εποχών" (παραλία Θεσσαλονίκης) με θέμα "και ΜΕΤΡΟ και ΑΡΧΑΙΑ-ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ,ΤΟ ΠΑΡΟΝ και ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ της Θεσσαλονίκης".
 
Ομιλητές και ομιλήτριες στην εκδήλωση είναι:
 
η Σία Αναγνωστοπούλου, τομεάρχισσα Πολιτισμού
ο Νίκος Παππάς ,τομεάρχης υποδομών και μεταφορών
ο Γιάννης Μυλόπουλος ,πρώην πρόεδρος ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ,πανεπιστημιακός
η Δέσποινα Κουτσούμπα ,πρόεδρος ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
 
Στην εκδήλωση παρενέβη με μήνυμά του ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Αλέξης Τσίπρας, καλώντας τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, "έστω την ύστατη στιγμή να αντιληφθεί την ιστορική του ευθύνη, απέναντι στη Θεσσαλονίκη και την πολιτιστική κληρονομιά".
 
ΔΕΙΤΕ LIVE TΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΔΩ
 
Μιλώντας πριν από λίγο στην εκδήλωση ο πρώην πρόεδρος ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και πανεπιστημιακός Γιάννη Μυλόπουλος κατέθεσε το αίτημα από την πλευρά όλων, όσοι συμμετέχουν στην Κίνηση η κυβέρνηση να παραδώσει ΤΩΡΑ τους 12 από τους 13 σταθμούς και να δουλεψει στη συνέχεια για την ολοκλήρωση του Σταθμού στη Βενιζέλου με τον προηγούμενο σχεδιασμό.
 
Ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης επισημαίνει ότι : Η επιλογή για αυτή την εκδήλωση έγινε ,διότι μετά την απόφαση του ΣΤΕ για τις αρχαιότητες του σταθμού της Βενιζέλου παρατηρείται στην πόλη νέα καθυστέρηση των έργων του Μετρό ,μέγιστος κίνδυνος αποσπασης των αρχαιοτήτων άμεσα και εν κρυπτώ,όπως και άμεση επαγρύπνηση και κινητοποίηση των συμπολιτών μας που αντιδρούν στο "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΣΤΑΘΜΟ ΤΗΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ"
Ενημερώνουμε επίσης ότι στην εκδήλωση έχουν προσκληθεί κινήσεις πολιτών που υπερασπίζονται την παραμονή των αρχαιοτήτων in situ ,εκπρόσωποι της Τ.Α,φορείς επαγγελματικοί και επιστημονικοί κλπ
Θα τηρηθούν όλα τα μέτρα που προβλέπουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Επίσκεψη των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκου Παππά, Σίας Αναγνωστοπούλου, Κατερίνας Νοτοπούλου, Χρήστου Γιαννούλη και Αλεξάνδρου Τριανταφυλλίδη στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης

Επίσκεψη στον σταθμό Βενιζέλου στο εργοτάξιο του μετρό Θεσσαλονίκης πραγματοποίησαν σήμερα ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς, η τομεάρχης Πολιτισμού, Σία Αναγνωστοπούλου, η τομεάρχης Τουρισμού και βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Νοτοπούλου, ο αναπληρωτής τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών και βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, Χρήστος Γιαννούλης, ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης, μαζί με τον πρώην πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε., Γιάννη Μυλόπουλο και την πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα. Συνοδεύονταν από τον συντονιστή της Νομαρχιακής Επιτροπής Α’ Θεσσαλονίκης του κόμματος, Κώστα Αμπατζά, στελέχη του κόμματος και την περιφερειακή σύμβουλο Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμητρα Θωμά.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ενημερώθηκαν για τις τελευταίες εξελίξεις, σχετικά με τον τεμαχισμό και την απόσπαση των αρχαιοτήτων, μια επιλογή των κυρίων Μητσοτάκη και Καραμανλή που οδηγεί στην καθυστέρηση των εργασιών, στις υψηλές αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο, στην ολοκλήρωση του έργου στο απώτερο μέλλον.

Το μετρό της πόλης θα έμπαινε σε λειτουργία στο τέλος του έτους, με βάση τον σχεδιασμό και τους ρυθμούς υλοποίησης του έργου από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Ν.Δ. και το διετές «πάγωμα» του έργου (στο σύνολο του), η ολοκλήρωσή του παραπέμπεται για μετά το 2023 και σίγουρα όχι πριν το 2025.

Τα στελέχη του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης επεσήμαναν ότι υπήρχε λύση, επιστημονικά τεκμηριωμένη και τεχνικά εφικτή, για την ολοκλήρωση για «μετρό και αρχαία». Όπως πρόσθεσαν, η Ν.Δ., όμως, έχει άλλη στόχευση και με την πολιτική της συμβάλλει σε ένα πολιτιστικό και ιστορικό έγκλημα εις βάρος της Θεσσαλονίκης.

Σε δηλώσεις τους στα τοπικά ΜΜΕ, χαρακτήρισαν «πράξη βαρβαρότητας» την απόσπαση των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου, που «δεν πρέπει να αφήσουμε να συντελεστεί». Συμπλήρωσαν, δε, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. θα είναι στο πλευρό της κοινωνίας των πολιτών και θα λειτουργήσει υποστηρικτικά στα αιτήματα της επιστημονικής κοινότητας και των ζωντανών δυνάμεων της Θεσσαλονίκης που αξιώνουν και τον σεβασμό στην ιστορική κληρονομιά και την ταχεία υλοποίηση του έργου κατασκευής του μετρό.

Σημειώνεται ότι αρχαιολογικός θησαυρός, που βρέθηκε στο σημείο, διατηρήθηκε στην αυθεντική και ακέραιη μορφή του για 18 αιώνες. Η πλακόστρωτη λεωφόρος, η Decumanus Maximus, είναι η απόδειξη της συνέχειας μίας μεγαλούπολης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Μόνο με τη διατήρηση κατά χώρα, το μοναδικό αυτό μνημειακό σύνολο, μπαίνει ως εξαιρετικό μνημείο στην Παγκόσμια Κληρονομιά της Ουνέσκο.

«Πράσινο φως» για την απόσπαση

«Πράσινο φως» για την απόσπαση, μεταφορά και επανατοποθέτηση των αρχαίων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, μετά το πέρας των εργασιών, άναψε η Ολομέλεια  του Συμβουλίου της Επικρατείας με σειρά αποφάσεων της (991-993/2021) που δημοσιεύθηκαν.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ (πρόεδρος η Μαίρη Σάρπ και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Δημήτριος Βασιλειάδης) έκρινε συνταγματικές, νόμιμες και σύμφωνες με τις διεθνείς συμβάσεις, όλες τις αποφάσεις της υπουργού Πολιτισμού για το εν λόγω θέμα.

Ειδικότερα, με τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ απορρίφθηκαν τρεις αιτήσεις ακυρώσεως κατά της από 4.3.2020 απόφασης της υπουργού Πολιτισμού, με την οποίες, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) εγκρίθηκε η υποβληθείσα από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ μελέτη κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου του Μτερό Θεσσαλονίκης, με την προσωρινή απόσπαση των αποκαλυφθεισών στον χώρο του σταθμού αρχαιοτήτων, πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής του σταθμού και την, μετά το πέρας των εργασιών, επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων κατά ποσοστό 92%.

Δήλωση για τη δημοσίευση των αποφάσεων του ΣτΕ έκανε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, τονίζοντας:
Με την απόφαση του ΣτΕ, που δημοσιεύτηκε σήμερα, σχετικά με τη διαχείριση των αρχαιοτήτων και τον τρόπο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου του μετρό της Θεσσαλονίκης και η οποία προβλέπει συγκεκριμένα την απόσπαση, την εκσκαφή και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων τελειώνει οριστικά και αμετάκλητα η εποχή των προσφυγών και των δικαστηρίων και ανοίγει ο δρόμος των εργασιών.
Κλείνει, έτσι, ένα κεφάλαιο που άνοιξε το 2013 και οδήγησε στην αδικαιολόγητη καθυστέρηση ολοκλήρωσης αυτού του τόσο σημαντικού συγκοινωνιακού έργου για την πόλη μας. Ανοίγει ο δρόμος για την εκκίνηση όλων των απαραίτητων εργασιών, την ολοκλήρωση αυτού του κομβικού σταθμού αλλά και του έργου συνολικά. Η απόφαση αυτή, λοιπόν, πρέπει να γίνει σεβαστή από όλους.
Έχω πολλές φορές επισημάνει ότι το μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα έργο που θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης, θα βελτιώσει τις μετακινήσεις και το βιοτικό επίπεδο, θα ευνοήσει τον εμπορικό κόσμο, θα διευκολύνει εργαζόμενους και σπουδαστές, θα αναβαθμίσει την τουριστική υποδομή και θα αναζωογονήσει ολόκληρες γειτονιές. Αποτελεί το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο για την πόλη μας!
Από εδώ και στο εξής η ευθύνη για την ταχεία πρόοδο των εργασιών βαραίνει την ανάδοχο εταιρεία και την Αττικό Μετρό. Δεν χωρούν άλλες αναβολές και καθυστερήσεις, τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματα πρέπει να τηρηθούν και το 2023 το μετρό πρέπει να λειτουργεί.
Εμείς ως Δημοτική Αρχή του Δήμου Θεσσαλονίκης θα ελέγχουμε την πορεία των έργων, θα ελέγχουμε και θα ενημερώνουμε την πόλη, θα εποπτεύουμε τη διαδικασία αρχικά της απόσπασης, της φύλαξης και της επανατοποθέτησης σε ποσοστό 92% των αρχαιοτήτων, αλλά και την πορεία των εργασιών. Η βυζαντινή κληρονομιά της Θεσσαλονίκης είναι μοναδική, η ανάδειξή της είναι μέλημά μας και προτεραιότητα όλων. Η αξιοπιστία της τεχνικής μεθόδου πλαισιώνεται από τη βούληση της πόλης να προστατεύσει και να αναδείξει τις αρχαιότητες παράλληλα με την ασφαλή, έγκαιρη και συμφερότερη ολοκλήρωση των εργασιών και της λειτουργίας του μετρό.
Η πόλη δεν αντέχει άλλες καθυστερήσεις. Οι ενστάσεις, οι προσφυγές, οι διαμαρτυρίες, οι συλλογές υπογραφών, οι κάθε είδους αντιδράσεις και αβελτηρίες έχουν στοιχίσει -πολλές φορές- ακριβά στην πόλη. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο έγκλημα για την πόλη από την καταδίκη της στη στασιμότητα, από τη μόνιμη άρνηση στην εξέλιξή της.
Είμαι σίγουρος ότι είμαστε κοντά στη στιγμή που κάτοικοι, επισκέπτες και επενδυτές της Θεσσαλονίκης θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα υπερσύχρονο μετρό και ταυτόχρονα θα απολαμβάνουν αυτόν τον μοναδικό αρχαιολογικό θησαυρό που κρύβεται στα εδάφη της. Με τον τρόπο αυτό η πόλη σεβόμενη το σημαντικό παρελθόν της θα έχει υποδεχθεί το λαμπρό της μέλλον.