Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
.

Σήμερα, Τετάρτη 17 Απριλίου, κηδεύεται στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών η διακεκριμένη γλύπτρια Ναταλία Μελά

Ήταν εγγονή του Μακεδονομάχου Παύλου Μελά και της Ναταλίας Δραγούμη
από xper
δημοσιεύτηκε17 April, 2019
ΧΩΡΙΣσχόλια

Σήμερα, Τετάρτη 17 Απριλίου, κηδεύεται στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών η διακεκριμένη γλύπτρια Ναταλία Μελά, εγγονή του Μακεδονομάχου Παύλου Μελά

Η Μελά έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών, την Κυριακή 14 Απριλίου 2019, σε ηλικία 96 ετών.

.

Γεννήθηκε το 1923 στην Κηφισιά και μεγάλωσε σε μια οικογένεια με βαθιές ιστορικές ρίζες.

Ήταν κόρη του αξιωματικού Μιχαήλ Μελά και εγγονή του αείμνηστου Παύλου Μελά.

Ο ένδοξος Μακεδονομάχος χρησιμοποίησε ως ψευδώνυμο το υποκοριστικό του πατέρα της Μιχαήλ, Μίκης, στην τελευταία του είσοδο στη Μακεδονία, ως Μίκης Ζέζας.

Το όνομά της το είχε πάρει από τη γιαγιά της, Ναταλία Δραγούμη, αδελφή του πολιτικού και διπλωμάτη Ίωνα Δραγούμη και κόρη του διατελέσαντος πρωθυπουργού της χώρας, Στέφανου Δραγούμη.

Από επιφανή οικογένεια προερχόταν και η μητέρα της εκλιπούσας, καθώς ήταν κόρη του Ιωάννη Πεσμαζόγλου, συνιδρυτή της Εθνικής Τράπεζας και της Ειρήνης Μιαούλη.

Η Ναταλία Μελά υπήρξε απόφοιτος του Εργαστήριου Γλυπτικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) και έργα της έχουν ταξιδέψει σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως η Μπιενάλε του Σάο Πάολο το 1965, ενώ κοσμούν και το δημόσιο χώρο της Αθήνας και άλλων πόλεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μετά την αποφοίτησή της άνοιξε δικό της εργαστήριο, από όπου πέρασαν μεγάλες μορφές της τέχνης, όπως ο Νίκος Εγγονόπουλος, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Ανδρέας Εμπειρίκος και ο Γιάννης Μόραλης. Για δέκα χρόνια ήταν αυτή που κατασκεύαζε σκηνικά για το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν. Το 2011 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για το έργο της με το Αριστείον Καλών Τεχνών.

Στη Ναταλία Μελά έλαχε ο κλήρος να φιλοτεχνήσει τις προτομές και τα αγάλματα των ένδοξων προγόνων της. Κατασκεύασε τις προτομές του Στέφανου Δραγούμη στο Ζάππειο και του Γεωργίου Πεσμαζόγλου στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας.

Το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα ανέθεσε στη γλύπτρια να φιλοτεχνήσει το άγαλμα του παππού της. Με επιστολή του προς τον τότε δήμαρχο Κωνσταντίνο Κοσμόπουλο, το Μουσείο μας πρότεινε να τοποθετηθεί το άγαλμα του μεγάλου μακεδονομάχου έξω από τη Λέσχη Αξιωματικών και να γίνουν τα αποκαλυπτήριά του κατά τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου του 1996. Επιπλέον, στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα εκτίθενται, σε ειδική προθήκη, προσωπικά αντικείμενα του Παύλου Μελά, δωρεά της εγγονής του Ναταλίας.

Εκτός από την επαγγελματική δραστηριότητα, η Μελά ανέπτυξε πλούσια κοινωνική δράση και είχε ενεργό συμμετοχή στην Αντίσταση την περίοδο της Κατοχής.

Ήταν παντρεμένη με τον αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά, τον Δημήτρη και την Αλεξάνδρα.

Πηγή:Museum of the Macedοnian Struggle / Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα    

Το Αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας τη μνήμη της διακεκριμένης γλύπτριας Ναταλίας Μελά (γεν.1923), που έφυγε από τη ζωή χθες, στις 14 Απριλίου 2019, ψηφιοποίησε και παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ του 2006:

Η ΓΛΥΠΤΡΙΑ ΝΑΤΑΛΙΑ ΜΕΛΑ ΣΗΜΕΡΑ

(video)

Στο ντοκιμαντέρ αυτό η γλύπτρια Ναταλία Μελά, εγγονή του μακεδονομάχου Παύλου Μελά και σύζυγος του μεγάλου Έλληνα αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη, αυτοβιογραφείται παρουσιάζοντας τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής και του έργου της. Αρχικά αναφέρεται στο οικογενειακό της δέντρο και στις ιστορικές ρίζες της οικογένειάς της και κατόπιν στην περίοδο των σπουδών της στη Σχολή Καλών Τεχνών εν μέσω Κατοχής. Μιλά για τους δασκάλους της, τους ανθρώπους που επηρέασαν την καλλιτεχνική της οπτική αλλά και για τη συμμετοχή της στο ΕΑΜ. Κάνει λόγο για τις παρέες στρατευμένων καλλιτεχνών τον καιρό της Κατοχής, και για τον φιλικό της κύκλο στον οποίο ανήκαν, μεταξύ άλλων, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Γιάννης Μόραλης, η Μπούμπα Λυμπεράκη, ο Μέμος Μακρής, ο Γιώργος Ζογγολόπουλος, επίσης, οι γλύπτες Θανάσης Απάρτης και Βάσος Καπάνταης.

 

Στη συνέχεια αναφέρεται εκτενώς στο γλυπτικό της έργο και στους πειραματισμούς της με διάφορα υλικά, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στον ανδριάντα της Μπουμπουλίνας που κοσμεί το λιμάνι των Σπετσών, αλλά και στα μικρότερης κλίμακας έργα της, όπως τα ζώα που έχει φιλοτεχνήσει από σίδερο. Κάνει λόγο επίσης, για την πρώτη της επαφή με το νησί των Σπετσών στη δεκαετία το ’50 και για την επιλογή της να ζει και να δουλεύει εκεί. Για τη δυναμικότητα του έργου της Μελά, τον ευφρόσυνο χαρακτήρα του αλλά και τον τρόπο που αφομοιώνει τις κατακτήσεις του μοντερνισμού μιλούν ο ακαδημαϊκός πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ, Παναγιώτης Τέτσης και ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Άγγελος Δεληβοριάς.

Τα γυρίσματα έγιναν στις Σπέτσες και στην Αθήνα. Παρακολουθούμε πλάνα από το εργαστήριό της στις Σπέτσες όπου η γλύπτρια σφυρηλατεί μεταλλικές φιγούρες.

Σκηνοθεσία: Μαίρη Κουτσούρη

Δείτε περισσότερα στο https://archive.ert.gr