Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Διαδικτυακή Εκδήλωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ: Δεκαετία αισιοδοξίας για Θεσσαλονίκη-Κεντρική Μακεδονία

Διαδικτυακή Εκδήλωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ: Δεκαετία αισιοδοξίας για Θεσσαλονίκη-Κεντρική Μακεδονία

από xper
δημοσιεύτηκε12 February, 2021
ΧΩΡΙΣσχόλια

Η αισιοδοξία, πως ξεκίνησε για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία μια δεκαετία αναπτυξιακής ώθησης και ευκαιριών, αλλά και η ανάγκη ουσιαστικής σύνθεσης των τοπικών δυνάμεων για την αξιοποίηση των ευκαιριών αυτών, αποτέλεσε κοινό τόπο των παρεμβάσεων στην Διαδικτυακή Εκδήλωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ για την υποδοχή του 2021, που έγινε χθες Τετάρτη 10/12 και στην οποία, με δεδομένη την δυνατότητα απομακρυσμένης πρόσβασης, υπήρξε ίσως για πρώτη φορά τόσο πολυπρόσωπη εκπροσώπηση Κυβέρνησης, Αυτοδιοίκησης και Τεχνικού Κόσμου.

Συγκεκριμένα πραγματοποίησαν κατά σειρά παρεμβάσεις: ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός, ο Υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας και ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Κώστας Κατσιφαράκης, οι οποίοι στο σύνολό τους, υπογράμμισαν και την ανάγκη, αλλά και τη σημασία της συνεργασίας με το ΤΕΕ, σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.

Την εκδήλωση άνοιξε με την ομιλία του ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιώργος Τσακούμης, ο οποίος αφού ευχαρίστησε και καλωσόρισε τους συμμετέχοντες, μεταξύ άλλων σημείωσε : “Δεν μπορεί να υπάρξει τίποτα θετικό όταν χάνονται άνθρωποι. Δεν είναι θετικό στοιχείο η ανοικοδόμηση μετά από πόλεμο ή από σεισμό. Είναι απλά αναγκαίο. Έγιναν βήματα. Ήταν αναγκαία και καλά έκαναν και ευτυχώς που έγιναν. Άρχισε να λειτουργεί, λόγω της αναγκαίας απομάκρυνσης και απομόνωσης, σε ψηφιακό – δηλαδή σε στοιχειωδώς σύγχρονο περιβάλλον – η δημόσια διοίκηση. Αυτό που το ΤΕΕ είχε προχωρήσει, που  πίεζε την Πολιτεία και εδώ και χρόνια ήταν έτοιμο να εφαρμόσει  σε τομείς της αρμοδιότητάς του. Στο Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, λέγαμε από τη δεκαετία του 90 ότι η μείωση της γραφειοκρατίας και οι ψηφιακές υπηρεσίες θα ήταν η πανάκεια για μια σειρά προβλήματα. Και δεν το λέγαμε απλώς. Στις αρχές του νέου αιώνα μελετήσαμε και με την συνεργασία της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης εφαρμόσαμε ένα πρώτο σύστημα ηλεκτρονικής πολεοδομίας που με χαρά και υπερηφάνεια επιδείξαμε σε άλλες Περιφέρειες και στο τότε ΥΠΕΧΩΔΕ. Όπως και η μελέτη μας,  για ένα ψηφιακό σύστημα με όλη τη Χωροταξική και Πολεοδομική πληροφορία, ένα πιλοτικό σχέδιο για την Κεντρική Μακεδονία, που δεκαέξι χρόνια αργότερα θα υιοθετούσε η Πολιτεία με την εξελιγμένη  μορφή του Ψηφιακού Χάρτη, που πρότεινε ο συνάδελφος Πρόεδρος του ΤΕΕ.” Συμπλήρωσε δε τη σημασία του χωροταξικού σχεδιασμού ως βασικού υποβάθρου  κάθε πολιτικής ανάπτυξης σημειώνοντας ότι « οι χρήσεις Γης μαζί με την Εθνική Υποδομή Γεωχωρικών Πληροφοριών και τον Ψηφιακό Χάρτη θα φέρουν διαφάνεια, ασφάλεια δικαίου και ταχύτητα σε κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια στον Ιδιωτικό και στον Δημόσιο τομέα».

“Σε εμάς τους μηχανικούς, οι σπουδές μας μας δίδαξαν και η δουλειά μας μας επιβάλλει να μην τα παρατάμε ποτέ”, πρόσθεσε μεταξύ άλλων ο κ. Τσακούμης και υπογραμμίζοντας ότι οι Έλληνες Μηχανικοί είναι Μηχανικοί υψηλών προσόντων, ζητώντας να μην υπάρξουν άλλα πειράματα στην τεχνική παιδεία.

Σχετικά με τα έργα που είναι σε εξέλιξη τόνισε:

«Δεν γίνεται να συζητάμε εις το διηνεκές ή να περιμένουμε να έλθουν καλύτερες μέρες ή να πέσει το μάννα εξ ουρανού. Το Μετρό έχει πλέον τριανταρίσει, την ΔΕΘ την συζητάμε εντόνως για πάνω από μια δεκαετία, την ανάγκη αξιοποίησης του Παραλιακού Μετώπου, εμείς τουλάχιστον στο ΤΕΕ την αναφέρουμε στα ετήσια υπομνήματά μας προς τον πρωθυπουργό την τελευταία δεκαετία, ενώ μια δεκαετία κλείνει και η Περιφερειακή οδός. Ευτυχώς τα 3 από τα παραπάνω παραδείγματα υπερδεκαετούς ωρίμανσης έχουν πάρει τον δρόμο τους.»

Ο κ. Τσακούμης ανέφερε επίσης ως θέματα πρώτης προτεραιότητας την ανάγκη προστασίας από ακραία φυσικά φαινόμενα, την ανάγκη ολοκλήρωσης των απαραίτητων υποδομών περιβάλλοντος, αλλά και τη βελτίωση του δομημένου περιβάλλοντος με το τεράστιο κτιριακό απόθεμα που περιλαμβάνει.

Στο σχεδιασμό για τα έργα υποδομής που θα δώσουν την αναγκαία ώθηση ανάπτυξης στην ελληνική οικονομία την επομένη ημέρα της πανδημίας, καθώς και στη σημαντική για τον τόπο κοινή προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του τεχνικού κόσμου της χώρας, αναφέρθηκε ο Υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής.

Όσον αφορά στο θεσμικό επίπεδο, στάθηκε στην αναθεώρηση του Νόμου 4412 και ευχαρίστησε το ΤΕΕ για τη συμβολή του στην προετοιμασία των νέων διατάξεων. Τόνισε δε ότι ο νέος Νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις έχει δύο στόχους: Και απόλυτη διαφάνεια και τα έργα να γίνονται στην ώρα τους. «Θέλουμε καλύτερα έργα, που να γίνονται στην ώρα τους, με διαφάνεια και απόλυτο σεβασμό στα χρήματα των φορολογούμενων. Κι αυτό θέλω να είναι απολύτως σαφές σε όποιον ενδιαφέρεται να επενδύσει στη χώρα μας», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Όσον αφορά στην υλοποίηση των έργων, ανέπτυξε το ολοκληρωμένο πλάνο μεγάλων αλλά και μικρότερων έργων υποδομής που έχει ανάγκη ο τόπος και το οποίο έχει εκπονηθεί: «Πλάνο έργων συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο που έχει δει η χώρα, μετά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και την περίοδο 2004-2009 που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι», σημείωσε.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στα έργα που βρήκε τελματωμένα και κατάφερε να σώσει. Με πιο χαρακτηριστικό, βέβαια, πιο εμβληματικό, το Μετρό της Θεσσαλονίκης.

«Ένα έργο που ξέρω ότι όσοι είστε Θεσσαλονικείς το περιμένετε πώς και πώς εδώ και τόσα χρόνια. Μετά από 4,5 χρόνια πολιτικών αντιπαραθέσεων, δώσαμε λύση. Επιλέξαμε και Μετρό και Αρχαία. Ενώσαμε τις δυνάμεις της πόλης. Σήμερα, για πρώτη φορά κυβέρνηση, Περιφέρεια, Δήμος, παραγωγικοί φορείς, και βέβαια η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών, είμαστε όλοι μαζί. Το ΚΑΣ μάς δικαίωσε. Σύντομα θα έχουμε και την απόφαση του ΣτΕ και πιστεύω ακράδαντα ότι θα μας δικαιώσει και αυτό. Για να παραδώσουμε το 2023 ολόκληρο το έργο, με όλους του Σταθμούς σε λειτουργία», τόνισε και συμπλήρωσε ότι το πιο εμβληματικό και από τη νέα γενιά έργων αφορά επίσης τη Θεσσαλονίκη: Η νέα αναβαθμισμένη Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο Flyover, ο σχεδιασμός για την υλοποίησή της οποίας, με ΣΔΙΤ, προχωρά σε χρόνο ρεκόρ.

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός, σημείωσε μεταξύ άλλων, την ανάγκη “να είμαστε όλοι σε κοινή γραμμή να μην είμαστε γκρινιάρηδες και να βάζουμε πλάτη για πετύχουμε το καλύτερο για τη χώρα: “Δεν αναφέρομαι μόνο στην πανδημία, αλλά και στη γραφειοκρατία, στις δυσκολίες στελέχωσης των υπηρεσιών, στην έλλειψη χρηματοδότησης και ταχύτητας, στην καθυστέρηση που προκαλούν οι πολλές προσφυγές και η βραδύτητα απονομής δικαιοσύνης. Το ΤΕΕ θα είμαστε συμπαραστάτες και όταν θα υπάρχουν προβλήματα θα προσπαθούμε να συμβάλουμε στην επίλυσή, χωρίς να να λαϊκίζουμε.”

“Νομίζω ότι τα επόμενα χρόνια οι μηχανικοί θα έχουν δουλειά και μάλιστα πολλή δουλειά. Θα υπάρχει ανάπτυξη της χώρας”, τόνισε ο κ. Στασινός, δίνοντας έναν ακόμη τόνο αισιοδοξίας. “Και έχω πει πολλές φορές, πως όταν δεν υπάρχει ανάπτυξη οι μηχανικοί δεν έχουμε δουλειά, όταν υπάρχει ανάπτυξη, είμαστε απαραίτητοι για να προχωρήσει.”

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Σταύρος Καλαφάτης, εξέφρασε την πεποίθηση ότι με την υλοποίηση του προγράμματος εμβολιασμών και τα έργα που προωθούνται, η νέα χρονιά θα σημάνει την αρχή μιας νέας αναπτυξιακής δυναμικής για τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία και τη Θράκη. Ο κ. Καλαφάτης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα που έφερε ο νόμος 4178 του 2013 που εισηγήθηκε ο ίδιος για τα αυθαίρετα, λύνοντας ζητήματα αντισυνταγματικότητας του προηγούμενου νόμου και τα οποία υιοθετήθηκαν από τον ισχύοντα Νόμο 4495. Πλεονεκτήματα που, όπως είπε, αφορούν τόσο τους ιδιοκτήτες ακινήτων και την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης, όσο και τη δουλειά των μηχανικών.

Ο ίδιος αναφέρθηκε επιγραμματικά στην Ανάπλαση του χώρου της ΔΕΘ, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου συνεδριακού κέντρου και μητροπολιτικού πάρκου στο κέντρο της πόλης, στην αναβάθμιση του λιμανιού και στη σύνδεση του με την Εγνατία και την ΠΑΘΕ, στην ενοποίηση του θαλάσσιου παραλιακού μετώπου, στο Thess Intec, στο Μετρό και την επέκτασή του δυτικά, αλλά και στην επέκταση στα δυτικά του Προαστιακού Σιδηρόδρομου έργο που μπαίνει εκ νέου σε τροχιά υλοποίησης.

“Στο πλέγμα των έργων περιλαμβάνεται η μετατροπή του πρώην Στρατοπέδου Παύλου Μελά σε Μητροπολιτικό Πάρκο Πολιτισμού και Αναψυχής, η αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού με το Flyover, η ανάπλαση των εγκαταστάσεων του Γηπέδου του ΠΑΟΚ, το Μουσείο Ολοκαυτώματος, το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο και η Μαρίνα Αρετσούς, που  θα λειτουργήσει ως πόλος τουρισμού και αναψυχής”, συμπλήρωσε ο κ. Καλαφάτης και συνέχισε: “Από τα έργα της Κεντρικής Μακεδονίας ξεχωρίζω ενδεικτικά τη σύνδεση της Έδεσσας με την Εγνατία Οδό, τα αντιπλημμυρικά έργα στις Σέρρες και στο Κιλκίς, το νέο Πολυκεντρικό μουσείο των Αιγών στη Βεργίνα, το ορφανό χιλιόμετρο στη Χαλκιδική αλλά και την επένδυση της Ελληνικός Χρυσός η οποία θα εξελιχθεί με απαρέγκλιτη τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και θα συμβάλει στην αύξηση των θέσεων εργασίας στην περιοχή. Έργα, δράσεις και παρεμβάσεις που δεν θα δρομολογούνταν χωρίς την εξειδικευμένη γνώση και την καθοριστική συμβολή όλων εσάς, των μηχανικών στον ιδιωτικό αλλά και στον δημόσιο τομέα.”

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας στάθηκε στη σημασία που έχει για τον ίδιο η συνεργασία με το ΤΕΕ/ΤΚΜ: “Σκεφτείτε ότι αυτή τη στιγμή η ΠΚΜ υλοποιεί 1036 έργα, σε όλες τις περιφερειακές ενότητες και σε όλους τους τομείς, εθνικά και συγχρηματοδοτούμενα, συνολικού προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ. Το 87% του προϋπολογισμού μας, κατευθύνεται σε έργα υποδομών. Σε όλη την Ευρώπη, οι Περιφέρειες πραγματοποιούν το 60% των δημοσίων επενδύσεων και το 30% των δημοσίων δαπανών.

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πόσο σημαντική είναι αυτή η συνεργασία. Για έργα που αλλάζουν το μέλλον του τόπου μας και των συμπολιτών μας, όπως η ενοποίηση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης που θα αποτελέσει τη νέα ταυτότητα και το νέο brand της Θεσσαλονίκης, ένα έργο που σχεδιάσαμε και υλοποιούμε μαζί με τον πρώην πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ και νυν Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων κ. Πάρι Μπίλλια, τα νέα σχολεία, οι μεγάλες αναπλάσεις, τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης 40 δημοσίων κτιρίων και 1200 κατοικιών, το μεγαλύτερο ΣΔΙΤ για ηλεκτροφωτισμό του οδικού δικτύου της Περιφέρειας, κ.α.”

Τη σημασία των υποδομών για την “επόμενη ημέρα” της ανάπτυξης, τόνισε και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας σημειώνοντας ότι οι επενδύσεις σε έργα υποδομών έχουν σημαντικό οικονομικό πολλαπλασιαστή, ενώ οι πόλεις είναι ο νέος καμβάς της εξέλιξης καθώς μέχρι το 2030 το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού  θα κατοικεί σε  αυτές.

“Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως ο ρόλος του ΤΕΕ είναι εξαιρετικά σημαντικός το αμέσως επόμενο διάστημα”, υπογράμμισε ο κ. Ζέρβας. “Και όπου μιλάμε για ΤΕΕ, μιλάμε για μηχανικούς, για επιστήμονες και επαγγελματίες, πολίτες – ας μην ξεχνάμε και αυτή τη διάσταση.”

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε εκ νέου στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου, με κυρίαρχο στόχο την ανάπλαση της Πλατείας Αριστοτέλους, ενώ ζήτησε να ληφθεί απ` όλους μέριμνα για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας: “Βρισκόμαστε μπροστά στο εξής παράδοξο να υπάρχουν πόροι, να υπάρχει χρηματοδότηση αλλά εμπόδιο να στέκονται οι διαδικασίες, οι διοικητικές αβελτηρίες και η γραφειοκρατία. Και εδώ πιστεύω ότι είναι κρίσιμος ο ρόλος τους ΤΕΕ καθώς πρέπει η κατάσταση αυτή να αλλάξει. Οι αλλαγές στο Ν.4412 είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αν θέλουμε να προχωρήσουμε αποφασιστικά, με τους ρυθμούς που επιβάλουν οι καιροί.”

Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής κ. Κώστας Κατσιφαράκης, υπογράμμισε την ανάγκη προστασίας της τεχνικής παιδείας από λάθος πολιτικές, όπως η απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης “η οποία αποφάσισε εν μια νυκτί να κάνει κάποια τμήματα ΤΕΙ τμήματα ΑΕΙ και να δημιουργήσει πολύ περισσότερα τμήματα μηχανικών”, ή ο πρόσφατος νόμος “που δίνει τα ίδια δικαιώματα σε μηχανικούς αποφοίτους 5ετούς φοίτησης, σε αποφοίτους 3ετούς φοίτησης”.

“Αυτά δεν έχουν σχέση με αξιοκρατία και είμαστε σε στενή συνεργασία με το ΤΕΕ, για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων”, πρόσθεσε.

Ακόμη, μίλησε για την συνεργασία με το ΤΕΕ/ΤΚΜ για τα θέματα της πόλης και εξέφρασε την προσωπική του άποψη για συνέχιση του ΜΕΤΡΟ με εξαίρεση του σταθμού της Βενιζέλου και υπέρ της απομάκρυνσης των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ από το κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Στο τέλος της εκδήλωσης, αντί κοπής πίτας, πραγματοποιήθηκε κλήρωση με τυχερό τον συνάδελφο μηχανικό κ. Γρηγόρη Σπυριδόπουλο που κέρδισε ένα αργυρό νόμισμα από την Επετειακή Συλλογή για τη συμπλήρωση 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τη σύσταση του Νέου Ελληνικού Κράτους.”