Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βλάχικο: Πολιτικό ζήτημα και από ποιους;

Βλάχικο: Πολιτικό ζήτημα και από ποιους;

από xper
δημοσιεύτηκε9 December, 2019
ΧΩΡΙΣσχόλια

Την απάντησή τους στην πολεμική των τελευταίων ημερών που αναπτύχθηκε σε βάρος τους για την πρωτοβουλία ημερίδας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, με θέμα τον εγγραματισμό της Βλάχικης γλώσσας, έδωσαν τρία μέλη της «Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης του Πολιτισμού των Βλάχων».

Στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου, οι Βασίλης Νιτσιάκος, Κωνσταντίνος Ντίνας και Ελένη Αναστασοπούλου αναφέρθηκαν στους σκοπούς ίδρυσης της Επιστημονικής Εταιρείας και απάντησαν στην κριτική που τους ασκείται περί μεθόδευσης δημιουργίας μειονοτικού ζητήματος στη χώρα μας και περί άλλων «σκοτεινών στόχων»…

Η «Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης του Πολιτισμού των Βλάχων» δεν είναι Μη Κυβερνητική Οργάνωση ούτε Σύλλογος.

Είναι ένα διακριτό επιστημονικό όργανο, με διεπιστημονική σύνθεση και βασικό στόχο τη μελέτη του Πολιτισμού των Βλάχων, τόνισε στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο Βασίλης Νιτσιάκος, Καθηγητής της Κοινωνικής Λαογραφίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ως πρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας.

Ήδη την Εταιρεία απαρτίζει μια διεπιστημονική ομάδα αποτελούμενη από 70 μέλη, όλα Επιστήμονες. «Δεν υπάρχει ένας ομοιογενής πολιτισμός των Βλάχων, υπάρχουν πολλά τοπικά πολιτιστικά συστήματα, όπως και πολλά ιδιώματα τοπικά που συνιστούν το βλάχικο πολιτισμό και τη βλάχικη γλώσσα» σημείωσε ο κ. Νιτσιάκος. Σκοπός της εταιρείας επομένως, είναι να μελετήσει όλο τον πλούτο με έμφαση στο γλωσσικό αλλά το γλωσσικό δε μπορεί να το μελετήσει κανείς ανεξάρτητα από την ιστορικότητά του, ανεξάρτητα από το κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο γι’ αυτό και η συγκρότηση της διεπιστημονικής ομάδας, όπως είπε.

Στους στόχους της Εταιρείας είναι η διοργάνωση ημερίδων και συνεδρίων, θερινών σχολείων σε Βλαχοχώρια όπου μπορούν μαθητές να συνομιλούν με φυσικούς φορείς της γλώσσας και να συμπληρώνονται τα θεωρητικά μαθήματα με πρακτική εφαρμογή και βεβαίως η διεκδίκηση ενός μεγάλου επιστημονικού προγράμματος προκειμένου να γίνει με συστηματικό τρόπο η καταγραφή της γλώσσας στο πολιτισμικό και κοινωνικό της πλαίσιο.

«Οι Σύλλογοι είναι για μας αντικείμενο μελέτης, διερευνούμε τους ρόλους τους, στη διατήρηση και αναπαραγωγή και αναβίωση πολιτιστικών στοιχείων. Ο ρόλος μας δεν είναι πολιτιστικός ούτε ρυθμιστικός. Δεν είμαστε εδώ για να ρυθμίσουμε τίποτα εμείς ως προς το γλωσσικό είμαστε για να μελετήσουμε, να περιγράψουμε και να καταγράψουμε. Υπάρχουν διακριτή ρόλοι, η επιστήμη είναι επιστήμη και η πολιτική είναι πολιτική. Δεν υπάρχει πολιτική διάσταση…» σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Νιτσιάκος αναγνωρίζοντας πως κακώς, έχει δοθεί πολιτική διάσταση στο όλο θέμα.

Οι απόψεις…

Ο κ. Κωνσταντίνος Ντίνας ως καθηγητής γλωσσολογίας, τόνισε πως αν υπήρχε η δυνατότητα να εκφραστεί μια προφορική γλώσσα με ένα συγκεκριμένο αλφάβητο, αυτό θα μπορούσε να γίνει. Στην περίπτωση της βλάχικης ωστόσο, δεν είναι δυνατόν όπως είπε χαρακτηριστικά, να εκφραστούν με το ελληνικό αλφάβητο που διαθέτει πέντε φωνήεντα, τα επτά φωνήεντα της Βλάχικης γλώσσας. «Δε δαιμονοποιούμε το αλφάβητο, ακόμα και με νούμερα αν μπορούσαμε να το αποδώσουμε, θα το κάναμε…» είπε χαρακτηριστικά.

Εξήγησε αρκετά αναλυτικά: «Αν έλθουμε στο σήμερα, τα Βλάχικα επειδή δεν είναι ενιαία, δε μπορούν να γραφτούν με ένα τρόπο μόνο αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν ανάλογα με το σε ποιους απευθυνόμαστε αν δηλαδή, οι άνθρωποι στους οποίους απευθυνόμαστε έχουν γνώση του λατινικού αλφαβήτου, επομένως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε περισσότερα του ενός συστήματα γραφής, γιατί δεν υπάρχει τυποποίηση και ούτε εμείς θα έρθουμε να την τυποποιήσουμε και να ορίσουμε πως έτσι πρέπει να γραφεί και όχι αλλιώς… Κανένα από τα τρέχοντα αλφάβητα σε όλες τις γλώσσες της Βαλκανικής δεν αρκεί για να γραφτούν τα βλάχικα. Χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί ως βάση γραφής το λατινικό ή το ελληνικό αλφάβητο αλλά σε κάθε περίπτωση χρειάζονται και πρόσθετα σύμβολα που δεν υπάρχουν ούτε στο ελληνικό και στο λατινικό αλφάβητο». «Όλη αυτή η δαιμονοποίηση είναι εκ του πονηρού και σίγουρα εμάς τους επιστήμονμες μας αφήνει παγερά αδιάφορους» κατέληξε.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Άννα Αναστασοπούλου, πρώην Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, τόνισε πως «η μόνη πολιτική διάσταση που δίνουμε εμείς απορρέει από την άποψη ότι ως Έλληνες έχουμε χρέος να διασώσουμε αυτό το κομμάτι του πολιτισμού και του έθνους μας και πιστεύουμε ότι σεβόμενοι κανείς τον πολιτισμό και τις ρίζες του έχει τη δυνατότητα να σεβαστεί και τους άλλους πολιτισμούς και να βρούμε το σημείο συνάντησης με όλους αυτούς. Κάθε γλώσσα είναι πλούτος για τη χώρα μας» σημείωσε.

Απαντώντας στο ερώτημα για τον κίνδυνο δημιουργίας προϋποθέσεων μειονότητας, τόνισε πως «οι μειονότητες δε δημιουργούνται έτσι και δε μας αφορά αυτή η άποψη. Είναι άποψη αυτών που την εκφράζουνε θα επαναλάβω ότι είμαστε κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού και οφείλουμε να εκφράσουμε αυτή την άποψη. Άλλωστε όσοι τα λένε αυτά, θα μπορούσαν να είναι στην ημερίδα και στις επόμενες που θα κάνουμε και να ακούσουμε τις αντιθέσεις και να κουβεντιάσουμε μαζί τους» σημείωσε.

Πηγή:https://pbnews.gr

nitsiakos

Ο Βασίλης Νιτσιάκος είναι ανθρωπολόγος και καθηγητής Κοινωνικής Λαογραφίας. Πάνω από τριάντα χρόνια ερευνά τις κοινότητες των ορεινών περιοχών των Βαλκανίων και συλλέγει πολύτιμο εθνογεωγραφικό υλικό το οποίο μελετά με τους φοιτητές του στο πλαίσιο του μαθήματος για τις ταυτότητες των εθνοτικών ομάδων και τη μετάβαση από την πολυεθνοτική Οθωμανική Αυτοκρατορία στα έθνη-κράτη το οποίο διδάσκει στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Πρόκειται για έναν ακαδημαϊκό με διεθνώς αναγνωρισμένο επιστημονικό και συγγραφικό έργο και με ενεργή δράση κατά των διακρίσεων και του ρατσισμού. Πριν από έναν χρόνο δέχτηκε απειλές από μέλη εξτρεμιστικών οργανώσεων με ακροδεξιό πρόσημο στην περιοχή της Κόνιτσας, από την οποία κατάγεται και όπου λειτουργεί με δική του πρωτοβουλία εδώ και 14 χρόνια το θερινό σχολείο για την ανθρωπολογία, την εθνογραφία και τη λαογραφία των Βαλκανίων.